Princip for samarbejdet mellem forældre og Børnehave/skole/SFO

Princip for samarbejdet mellem forældre og Børnehave/skole/SFO

På Espe skole og Børnehave vægter vi samarbejdet mellem børnehave/skole/SFO og hjem højt.

Dette samarbejde er en af de afgørende faktorer for, at barnets trivsel og læring lykkes.

• Forældrene er vores vigtigste samarbejdspartnere.
  • Samarbejdet præges af åbenhed, gensidighed og ærlighed.
  • Samarbejdet er ligeværdigt og gensidigt forpligtende.

Børnehaven:

For at styrke det gode samarbejde med forældrene, prioriterer vi den daglige dialog højt.
Det gør vi ved at;

• Være synlige og imødekommende i bringe og hente situationer.
  • Give informationer via tavle, nyhedsbrev, sedler og AULA.
  • Afholde forældresamtaler med udgangspunkt i ”Barnet i centrum”.
  • Afholde forældremøder.
  • Altid at have tid til snak om stort og småt.
  • Forældrene inddrages i et ligeværdigt samarbejde, når der er en bekymring omkring et barn.
  • Vi altid har kaffe på kanden.

SFO:

I SFO foregår samarbejdet således:

• Daglig kontakt med forældrene – få en snak om stort og småt.
  • Personalet er tilgængeligt for at få den gode dialog, både den direkte kontakt og igennem AULA.
  • Hvert klassetrin i SFO’en har tilknyttet en primær pædagog, som har den tætteste kontakt omkring barnet.
  • Gensidig forpligtelse mellem forældre og primær pædagog om at have en dialog, såfremt barnet ikke trives i såvel SFO som hjemme.
  • Forældrene meddeler til SFO’en, hvis der er forandringer i hjemmet, der kan have afgørende betydning for barnets trivsel.
  • Ved arrangementer deltager primær pædagogen, der er tilknyttet klassetrinet, og medvirker dermed til at styrke samarbejdet.

Skolen:

I skolen foregår samarbejdet således:

• Hver klasse opretter et forældreråd, hvortil forældrene vælges.
  • Der afholdes to samtaler med elever og forældre på alle klassetrin. Elever, forældre og lærere forbereder sig dertil ved hjælp af samtaleark o.l.
  • Elevplaner udleveres til den første skole-hjem-samtale.
  • AULA er den daglige skriftlige kontaktmulighed for forældre og skole.
  • Skolen inddrager altid forældre, når der er bekymring.
  • Forældrene inddrager skolen og omvendt, hvis der sker noget ud over det sædvanlige, som vil kunne påvirke barnets hverdag i skolen, eller som vil kræve, at der skal tages ekstra hensyn til barnet.
  • Skolen sikrer, at forældrene forud for skolegangen kommer til at kende skolen.
  • Forældrene er altid velkomne til at følge med i undervisningen, dette bedes informeres i forvejen til personalet.

Vedtaget i Fællesbestyrelsen d. 17.december 2019.