Princip for samarbejdet mellem forældre og Børnehave/skole/SFO
På Espe skole og Børnehave vægter vi samarbejdet mellem børnehave/skole/SFO og hjem højt.
Dette samarbejde er en af de afgørende faktorer for, at barnets trivsel og læring lykkes.
- Forældrene er vores vigtigste samarbejdspartnere.
- Samarbejdet præges af åbenhed, gensidighed og ærlighed.
- Samarbejdet er ligeværdigt og gensidigt forpligtende.
Børnehaven:
For at styrke det gode samarbejde med forældrene, prioriterer vi den daglige dialog højt.
Det gør vi ved at;
- Være synlige og imødekommende i bringe og hente situationer.
- Give informationer via tavle, nyhedsbrev, sedler og AULA.
- Afholde forældresamtaler med udgangspunkt i ”Barnet i centrum”.
- Afholde forældremøder.
- Altid at have tid til snak om stort og småt.
- Forældrene inddrages i et ligeværdigt samarbejde, når der er en bekymring omkring et barn.
- Vi altid har kaffe på kanden.
SFO:
I SFO foregår samarbejdet således:
- Daglig kontakt med forældrene – få en snak om stort og småt.
- Personalet er tilgængeligt for at få den gode dialog, både den direkte kontakt og igennem AULA.
- Hvert klassetrin i SFO’en har tilknyttet en primær pædagog, som har den tætteste kontakt omkring barnet.
- Gensidig forpligtelse mellem forældre og primær pædagog om at have en dialog, såfremt barnet ikke trives i såvel SFO som hjemme.
- Forældrene meddeler til SFO’en, hvis der er forandringer i hjemmet, der kan have afgørende betydning for barnets trivsel.
- Ved arrangementer deltager primær pædagogen, der er tilknyttet klassetrinet, og medvirker dermed til at styrke samarbejdet.
Skolen:
I skolen foregår samarbejdet således:
- Hver klasse opretter et forældreråd, hvortil forældrene vælges.
- Der afholdes to samtaler med elever og forældre på alle klassetrin. Elever, forældre og lærere forbereder sig dertil ved hjælp af samtaleark o.l.
- Elevplaner udleveres til den første skole-hjem-samtale.
- AULA er den daglige skriftlige kontaktmulighed for forældre og skole.
- Skolen inddrager altid forældre, når der er bekymring.
- Forældrene inddrager skolen og omvendt, hvis der sker noget ud over det sædvanlige, som vil kunne påvirke barnets hverdag i skolen, eller som vil kræve, at der skal tages ekstra hensyn til barnet.
- Skolen sikrer, at forældrene forud for skolegangen kommer til at kende skolen.
- Forældrene er altid velkomne til at følge med i undervisningen, dette bedes informeres i forvejen til personalet.
Vedtaget i Fællesbestyrelsen d. 17.december 2019.