Kostpolitik for Espe Skole og Børnehave

Kostpolitikken omfatter Espe Skole, SFO og Børnehave.

Det er jer som forældre, der har et ansvar for, at jeres børn får en sund og varieret madpakke med hver dag.

Kosten er det brændstof, som børnene skal kunne arbejde og udvikle sig på i løbet af en lang og aktiv dag. Børn skal have en sund og varieret kost, som sikrer en jævn forbrænding dagen igennem. Dette giver børnene overskud til at deltage aktivt i deres egen hverdag og sikrer læring og udvikling.

Daglige måltider

Børnene i SFO og børnehave bliver tilbudt morgenmad indtil kl. 7.30.

Der bliver serveret en sund og næringsrig kost til de børn, som kommer fra morgenstunden indeholdende: Grovboller/rugbrød m. pålæg, havregryn/grød eller cornflakes.

I det daglige serveres der mælk og vand til morgenmaden og vand til de øvrige måltider.

I Børnehaven skal børnene medbringe: 3 madpakker (formiddag-, frokost- og eftermiddagsmad)

I skolen medbringer børnene en drikkedunk med vand og to madpakker; en til10-mad og en til frokost.

I SFO’en medbringer børnene eftermiddagsmad.

Slik, læskedrikke og andre søde sager er ikke en del af et sundt og næringsrigt måltid, og derfor bør dette begrænses til festlige lejligheder og ikke som en del af madpakken. J

Særlige dage i Espe Skole og Børnehave kan eksempelvis være:

- Fastelavn: Frugt, rosiner og lidt slik, og der kan blive serveret fastelavnsboller.

- Halloween: Hjemmebag med uhyggelige undertoner.

- I julemåneden laver vi forskellige juleaktiviteter sammen med børnene, som f.eks. kan være at bage julekager, spise risengrød, holde julefrokost, julehygge samt juleafslutning.

- Sidste skoledag: Karameller.

- Feriepasning med hjemmebag.

Fødselsdage

Fødselsdage er en stor dag for ethvert barn, og vi vil gerne fejre det.

Barnet må gerne medbringe noget spiseligt, som børnene kan nyde.

I skolen fejrer vi eleven, når det passer ind i dagens program.

Børnehaven: tal med personalet i forhold til planlægning.

Vi opfordrer til, at der kan være sunde indslag.

Udarbejdet af Fællesbestyrelsen og personalet.

Vedtaget på Fællesbestyrelsesmøde d. 16.12.2020.